Lunchlåda? Tips när du har bråttom!

 

  • 2 kotletter, en tomat och kall bearnaisesås på burk
  • 1 burk makrill o en burk keso en tomat
  • Bullens pilsnerkorv, värm försiktigt. Ica har också en bra korv på burk.
  • Halv grillad kyckling


  • Sallad från salladsbordet i affären


  • Grillade revben från affären, finns ofta varma – gott o smidigt men glöm inte servetter.


  • Ägg o bacon – funkar bra till frukost också!


  • Kalvsylta o rödbetor o kokt ägg, tar du fröknäcke & ost på det & med en köttbulle o en bit skinka så blev det en jultallrik 


  • Fiskbullar på burk om man gillar det, jag gillar dem i hummersås


  • Entrecote stekt – kan serveras med kall bearnaisås på burk, ta en tomat till.

Boktips

Bloggtips

Recept & Matnyttiga sidor

  • Den sockerfria kokboken - en bok av Bitten Jonsson och Pia Nordström.                        En bok som innehåller enkla bra texter om hur kolhydraterna fungerar, och vanlig  husmanskost med bra bilder och bra reccept. En bok jag mer än gärna rekommederar.    Den finns att låna på bibliotek eller köpa via bokhandel på internet.

Motion

  • Hjärtat blir starkare och syresätter kroppen mer effektivt.
  • Muskulatur och leder stärks - minskad risk för skador.
  • Kroppen bränner fett mer effektivt - ökad viktnedgång.
  • Stabiliserat blodsocker/ökad insulinkänslighet - upptaget av glukos förbättras.
  • Kroppen blir bättre på att reglera stresshormoner - ökad stresstålighet.
  • Fler hjärnceller i hippocampus (del av hjärnan) - minskad risk för depression.
  • Kroppen frigör endorfiner (må bra-hormon) - du känner dig mer nöjd och belåten.
  • Immunförsvaret stärks


Källa: Diabetesförbundet


  • Risken för hjärtinfarkt och stroke ökar kraftigt om man samtidigt röker.


  • Rökning ökar också risken för andra komplikationer som njursvikt, synskador och nervskador.


  • Risken för svårläkta sår ökar


  • En del upplever köldkänsla i händer och fötter samt problem med impotens.


Källa: diabeteshandboken

Vill du sluta?

Besök Sluta Röka Linjen

Tobak& nikotin

Copyright © All Rights Reserved