BRA MAT


 Kött: Valfri sort. Nöt, gris, vilt, fågel.


 Fisk och skaldjur: Alla sorter.


 Ägg: I alla former.


 Naturligt fett: Smör och mejeriprodukter i matlagningen så blir maten godare och du blir mättare. Kokosfett, olivolja och rapsolja är också bra alternativ.


 Grönsaker: Alla sorter.


 Nötter: Max en näve om dagen


 Bär: Okej i mindre mängd


Vid speciella tillfällen


 Alkohol: Torrt vin (vanligt rödvin eller torrt vitt), whisky, konjak, vodka, drinkar utan socker.


 Mörk choklad: Några rutor. Minst 70 % kakao.


Drick till vardags
 Vatten: Smaksatt eller kolsyrat


 Kaffe:


 Te: Valfri osötad sort


Undvik


 Socker: Läsk, godis, juice, sportdrycker, choklad, kakor, bullar,
kaffebröd, glass, frukostflingor.


 Bröd, pasta, ris, potatis, pommes frites, chips, gröt, müsli och så vidare.


 Öl


 Frukt: Mycket socker. Ät undantagsvis som naturligt godis. Riktmärke är en frukt om dagen

     TIPS PÅ VAD SOM KAN VARA BRA ATT HA HEMMA

 

  • Slotts osötade ”Sötstarka senap”
  • Felix osötade chilisås
  • Sylt BOB´s bara bär, finns i två smaker
  • Bregott
  • Ägg
  • Alvesta Glass, sockerfri och god!
  • Grädde
  • Smör
  • Mandelmjöl
  • **Pofiber
  • **Fiberhusk
  • Bakpulver
  • Ost i alla varianter! Köp god ost!
  • Skinka
  • Fläsksvålar om man tycker om det – finns på Ica.
  • Räksallad, skagensallad .. gott med fröknäcke, sallad och ägg till! 
  • Tomat
  • Gurka
  • Lindahls kvarg – finns i olika smaker, även Coop har "eget varumärke"
  • köp en liten förpackning och testa dig fram.
  • Coops lättkvarg äter jag helst för den är krämig och mjuk i smaken.
  • Filmjölk
  • Ta för vana att söka produkterna på internet, jämför och se skillnaderna & gör bättre val. 
  • Vänd på två produkter av samma sort och jämför kolhydratinnehållet när du är i affären. 
    Välj det som har ett lägre kolhydratinnehåll.


  • Jag håller en ganska tuff och låg nivå på 5% men det är självklart ett personligt val som är tufft för de flesta. Det viktiga är att du blir medveten och gör bättre val. Men - jag är noga med att äta lite extra kolhydrater melan varven för att kroppen inte ska regagera negativt. 
  • **Pofiber, en produkt som innehåller 70% kostfiber av vilka två tredjedelar utgörs av pektin och hemicellulosa, resten är cellulosa och lignin. 

     Pofiber kan användas vid praktiskt taget all bakning och matlagning. Binder effektivt stora mängder vätska. Pofiber är finfördelat och neutralt i smak, lukt och färg. Pofiber kan ävan användas som ersättning för ströbröd t.ex. vid panering eller i köttbullar.

  • **Fiberhusk är ett glutenfritt bindemedel för matlagning och bakning. Det består av 100 % pulveriserat psylliumfröskal och bildar en gelé när det blandas med vätska.

Copyright © All Rights Reserved